Propozycja projektu Dyrektywy ws jednolitego opodatkowania CIT (BEFIT)
Nowy projekt unijnej Dyrektywy BEFIT
Jednolite opodatkowanie CIT w ramach UE - propozycja w projekcie dyrektywy BEFIT
Paulina Karniej-Kmita
12 września Komisja Europejska opublikowała projekt nowej dyrektywy Business in Europe: Framework for Income Taxation (dalej jako: projekt dyrektywy BEFIT)[1].
Proponowane w projekcie dyrektywy BEFIT rozwiązania mają na celu wprowadzenie nowego, jednolitego zbioru zasad ustalania podstawy opodatkowania CIT grup kapitałowych działających na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z notatką prasową Komisji Europejskiej, rozwiązania te mają zmniejszyć koszty przestrzegania przepisów podatkowych (tax compliance) dla dużych przedsiębiorstw prowadzących działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim (nawet o 65%) i ułatwić krajowym organom podatkowym właściwe ustalenie należnego podatku CIT na ich terytoriach[2].
W praktyce, wskutek stosowania rozwiązań z projektu dyrektywy BEFIT:
- spółki będące członkami tej samej grupy kapitałowej będą obliczać swoją podstawę opodatkowania CIT na bazie jednolitych zasad (aktualnie każde przedsiębiorstwo jest zobligowane do kalkulacji osobnej podstawy opodatkowania według przepisów krajowych w państwie, w którym ma siedzibę, a przepisy dotyczące kalkulacji CIT w państwach UE nie są zharmonizowane),
- podstawy opodatkowania wszystkich członków grupy zostaną zsumowane w jedną podstawę opodatkowania,
- zysk pomiędzy państwami będzie liczony wg udziału od skonsolidowanej podstawy opodatkowania obliczony na podstawie średniej wyników podlegających opodatkowaniu z trzech poprzednich lat podatkowych.
Proponowane zasady opodatkowania będą obowiązywać podatników CIT z rezydencją podatkową na terenie UE, którzy wchodzą w skład grup kapitałowych przygotowujących skonsolidowane sprawozdania finansowe, o skonsolidowanych przychodach w wysokości co najmniej 750 mln euro w dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych i w których podmiot dominujący posiada co najmniej 75% praw własności lub praw dających prawo do zysku.
Zasady wynikające z projektu dyrektywy BEFIT nie będą mieć zastosowania do podatników UE należących do grup kapitałowych, których jednostka dominująca znajduje się poza UE, w przypadku gdy łączne przychody tej grupy uzyskiwane w UE nie przekraczają: 5% całkowitych przychodów grupy skalkulowanych na podstawie skonsolidowanego sprawozdania finansowego tej grupy lub kwoty 50 mln EUR w co najmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych.
Zasady z dyrektywy BEFIT będą mogły być dobrowolnie zastosowane w przypadku mniejszych grup kapitałowych pod warunkiem, że grupy te będą sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe.
Projekt dyrektywy BEFIT bazuje na międzynarodowej umowie OECD/G20 w sprawie minimalnego podatku oraz na dyrektywie dot. drugiego filaru przyjętej w UE pod koniec 2022 r. (Pillar Two Directive[3]). Ponadto, projekt dyrektywy BEFIT zastępuje opracowane przez Komisję Europejską propozycje dot. CCTB (wspólna podstawa opodatkowania osób prawnych) i CCCTB (wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania osób prawnych), które zostają wycofane.
Po przyjęciu przez Radę Unii Europejskiej, dyrektywa BEFIT powinna wejść w życie w państwach członkowskich UE od 1 lipca 2028 r.
Projekt dyrektywy BEFIT dostępny jest pod następującym linkiem: https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2023-09/COM_2023_532_1_EN_ACT_part1_v6.pdf
Źródła:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_4405
https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2023-09/COM_2023_532_1_EN_ACT_part1_v6.pdf
[1] https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2023-09/COM_2023_532_1_EN_ACT_part1_v6.pdf
[2] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_4405
[3]Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz. U. UE. L. z 2022 r. Nr 328, str. 1 z późn. zm.).