Aktualności

Dziesiątka Ministerstwa Finansów

Na początku września Ministerstwo Finansów przeprowadziło konsultacje publiczne w zakresie zmian w przepisach o podatku u źródła. Zgodnie z zapowiedzią MF, zmiany będą korzystne dla podatników i mają na celu zapobiec kolejnemu odraczaniu przepisów o nowym mechanizmie poboru podatku u źródła (ang. tax refund mechanism).

Resort finansów zaproponował następującą „dziesiątkę” zmian:

1.  Zmiana definicji „rzeczywistego właściciela” (ang. beneficial owner)

Zmiana w tym zakresie polegać ma usunięciu z definicji „rzeczywistego właściciela” (art. 4a pkt 29 lit. b) ustawy o CIT oraz art. 5a pkt 33d lit. b) ustawy o PIT) słów: "prawnie lub faktycznie". 

Na chwilę obecną MF nie planuje wyłączyć z definicji obowiązku prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej (ang. substance). 

2.   Przedmiotowe zawężenie stosowania mechanizmu tax refund do tzw. płatności pasywnych 

Obowiązkiem poboru podatku u źródła powyżej kwoty 2 mln PLN według standardowych stawek (tj. bez możliwości stosowania preferencji) mają zostać objęte płatności z tytułu:

  • dywidend (z zastrzeżeniem zmiany zawartej w pkt 4);
  • odsetek;
  • należności licencyjnych.

3.  Podmiotowe zawężenie stosowania mechanizmu tax-refund do podmiotów powiązanych 

Na potrzeby stosowania przepisów o podatku u źródła, z definicji "podmiotów powiązanych" zawartej w regulacjach o cenach transferowych wyłączona będzie przesłanka "faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (…)". 

4.  Wyłączenie z mechanizmu tax-refund dywidend wypłacanych na rzecz polskich rezydentów

5.  Doprecyzowanie wymogów należytej staranności w procesie weryfikacji kontrahenta 

Planowane są różne standardy wymagane w procesie weryfikacji kontrahenta dla podmiotów powiązanych i dla podmiotów niezależnych. Powyższa kwestia ma zostać szczegółowo doprecyzowana w finalnej wersji objaśnień podatkowych (vide: zmiana zawarta w pkt 10). 

6.    Rozszerzenie możliwości występowania z wnioskiem o wydanie opinii o stosowaniu zwolnienia z podatku u źródła 

Nowelizacja ma wprowadzić możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie opinii w stosunku do wszystkich płatności podlegających obowiązkowi poboru podatku u źródła, tj. nie tylko w stosunku do płatności zwolnionych z tego podatku na podstawie przepisów ustawy CIT implementujących regulacje unijnych dyrektyw. Obecnie istnieje możliwość wystąpienia o opinię w stosunku do wypłacanych dywidend, należności licencyjnych oraz odsetek w stosunku do których są spełnione dodatkowe wymogi materialne i formalne. Po zmianie będzie możliwe wystąpienie o opinię w stosunku do płatności za usługi niematerialne bądź inne płatności (w tym ww. płatności pasywne niekorzystające ze zwolnienia z ustawy o CIT), które na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują preferencyjną stawkę podatku bądź nieopodatkowanie tych płatności w państwie źródła.

Ponadto, będzie możliwość wystąpienia o opinię również w sytuacji, w której odbiorcą płatności będzie osoba fizyczna. 

7. Zmiana sposobu podpisywania oświadczenia płatnika (tzw. proces certyfikacji) 

Po planowanych zmianach pozostać ma możliwość przeprowadzenia wewnętrznego procesu certyfikacji jako alternatywnego sposobu postępowania wobec stosowania mechanizmu tax-refund. Zmiana w tym zakresie ma jednak dotyczyć jedynie sposobu podpisywania oświadczeń będących podstawą do stosowania preferencyjnej stawki podatku u źródła lub niepobierania podatku.

Obecnie powyższe oświadczenia muszą zostać podpisane przez tzw. kierownika jednostki (w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości) – w praktyce najczęściej cały skład zarządu spółek kapitałowych. Nowelizacja w tym zakresie ma wprowadzić uprawnienie do podpisania tych oświadczeń zgodnie ze sposobem reprezentacji, a więc nie zawsze przez cały zarząd, co w przypadku wieloosobowych organów bywało trudne do zrealizowania. 

8.  Zmiana w zakresie odpowiedzialności karnej-skarbowej 

W związku z podpisywaniem oświadczeń (opisanych powyżej) ma dojść do zmiany w zakresie złagodzenia sankcji karnych za zatajenie prawdy bądź podanie nieprawdy. 

9.   Przedłużenie okresu obowiązywania dotychczasowych opinii o stosowaniu zwolnienia z podatku u źródła 

Płatnicy i podatnicy, którzy posiadają obecnie takie opinie (wydane w czasie obowiązywania rozporządzeń odraczających termin wejścia w życie nowych regulacji) będą korzystali z wydłużonego okresu ich ważności. Co do zasady, opinie ważne są 36 miesięcy od ich wydania, zaś w powyższym przypadku ten termin rozpocznie bieg dopiero od 1 stycznia 2021 r. 

10. Sfinalizowanie objaśnień podatkowych w zakresie podatku u źródła 

Ministerstwo Finansów planuje powrócić do projektu objaśnień w zakresie podatku u źródła, uaktualnić go o wskazane zmiany i opublikować wersję finalną tego dokumentu. Objaśnienia mają obejmować ponadto takie kwestie jak: test rzeczywistego właściciela i rzeczywistej działalności gospodarczej, koncepcja look through, możliwość posługiwania się elektronicznymi certyfikatami rezydencji również po zakończeniu stanu epidemii, wytyczne odnośnie należytej staranności.

***

Zgodnie z informacją przekazaną przez Ministerstwo Finansów, powyższe zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. Oznacza to, że niebawem możemy prawdopodobnie spodziewać się projektu noweli w tym zakresie. Z kolei wersja ostateczna objaśnień podatkowych ma zostać opublikowana w pierwszej połowie 2021 roku. 

 

Autor: Wojciech Niedźwiedzki