Globalny minimalny podatek dla osób fizycznych
Globalny minimalny podatek – tym razem dla najbogatszych osób fizycznych
Zespół CASP
EU Tax Observatory opublikowało raport, z którego wynika propozycja wdrożenia globalnego
minimalnego podatku dla osób fizycznych, które posiadają duży majątek.
Jak wynika z raportu, dotychczasowe uregulowania prawne nie są odpowiednie i nie chronią
poszczególnych państw przed unikaniem opodatkowania i transferowaniem zysków do krajów o
mocno preferencyjnych systemach podatkowych przez najbogatsze osoby (ang. ultra-high net worth
individuals – UHNWI).
W propozycji bazowej, osoby fizyczne posiadające ponad 1 mld USD całkowitego majątku (aktywa,
nieruchomości, udziały we własności spółek itp.), byłyby zobowiązane do płacenia, raz do roku,
podatku w wysokości 2% wartości posiadanego majątku.
Podobnie jak w przypadku globalnego minimalnego podatku od korporacji (GLoBE), podatek ten
miałby być podatkiem „uzupełniającym” (ang. top-up tax), lecz jego podstawą byłby ułamek majątku,
a nie dochód z racji tego, że – jak czytamy w raporcie – wartość majątku znacznie trudniej
„zmanipulować”. Nowe regulacje mogą być wdrażane przez poszczególne z państwa z pewną
swobodą (w niektórych obszarach) i za pomocą różnych instrumentów krajowych. W raporcie
przedstawiono dowody na to, że współczesne systemy podatkowe nie są w stanie skutecznie
opodatkować osób, które posiadają bardzo wysoką wartość netto swojego majątku.
Raport zawiera sześć głównych wniosków:
1) opierając się na ostatnich postępach w międzynarodowej współpracy podatkowej, zgodnie z
treścią raportu wprowadzenie takiego podatku stało się technicznie „wykonalne”;
2) można skutecznie egzekwować ten podatek, nawet jeśli nie wszystkie kraje go przyjmą, poprzez
wprowadzenie mechanizmu tzw. „poborcy podatkowego ostatniej instancji” (ang. tax collector of last
resort);
3) minimalny podatek od „miliarderów” w wysokości 2% ich majątku przyniósłby około 200-250
miliardów dolarów rocznie na całym świecie. Szacuje się, że podatnikami było około 3000
„miliarderów”. Potencjalne rozszerzenie tego podatku na osoby, których wartość majątku netto
przekracza 100 milionów dolarów dodałoby około 100-140 miliardów dolarów rocznie;
4) wprowadzenie tego podatku skutecznie rozwiązałoby regresywne cechy współczesnych systemów
podatkowych;
5) podatek ten nie zastąpiłby, ale wspierałby krajową progresywną politykę podatkową poprzez
poprawę przejrzystości, zmniejszając zachęty do angażowania się w unikanie opodatkowania;
6) wpływ gospodarczy tego podatku musi być oceniany w świetle obserwowanej stopy zwrotu z
majątku przed opodatkowaniem dla osób, których majątek ma bardzo wysoką wartość netto -
średnio 7,5% rocznie (bez inflacji) w ciągu ostatnich czterech dekad, oraz obecnej efektywnej stawki
podatkowej „miliarderów” odpowiadającej 0,3% ich majątku netto.
Z całością raportu oraz konferencją prasową w tym zakresie, mogą Państwo zapoznać się tutaj:
https://www.taxobservatory.eu/publication/a-blueprint-for-a-coordinated-minimum-effective-
taxation-standard-for-ultra-high-net-worth-individuals/