Polski Ład w cenach transferowych
Planowane ułatwienia w zakresie cen transferowych
Agnieszka Iwańska
Resort finansów opublikował propozycję rozwiązań podatkowych związanych z programem „Polski Ład”, w tym planowane zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie cen transferowych. Założenia „Polskiego Ładu” w cenach transferowych mają póki co charakter prekonsultacji podatkowych.
Celem nowych rozwiązań jest uproszczenie przepisów i wydłużenie terminów na spełnienie obowiązków dokumentacyjnych, redukcja obowiązków sprawozdawczych, zmniejszenie biurokracji i rozwiązanie niektórych z dotychczasowych wątpliwości interpretacyjnych.
Poniżej zostały przedstawione najważniejsze propozycje zmian przepisów w zakresie cen transferowych:
Zmiany w zakresie definicji podmiotów powiązanych:
- ujednolicono z innymi przepisami ustawy o PIT i CIT pojęcie spółki niemającej osobowości prawnej;
- zaproponowano, aby powiązanie zachodziło pomiędzy spółką niebędącą osobą prawną a każdym z jej wspólników odrębnie;
- doprecyzowano kwestię wywierania znaczącego wpływu, odnosząc się również do udziału w stratach spółek. W sytuacji wystąpienia powiązań w momencie, gdy udział wspólnika w zyskach nie przekroczyłby progu ustawowego, a jednocześnie udział w stracie spółki zostałby określony na poziomie przekraczającym próg 25%, warunek wywierania znaczącego wpływu zostałby spełniony;
- dodano ustawową definicję porozumienia podatkowego i porozumienia inwestycyjnego w rozumieniu Ordynacji Podatkowej;
- zaproponowano zmianę pojęcia roku obrotowego na rok podatkowy.
Korekty cen transferowych (korekty TP):
- dopuszczono możliwość zastosowania korekty in minus w sytuacji, gdy podatnik otrzymał od podmiotu powiązanego dowód księgowy, który potwierdza dokonanie korekty TP w określonej wysokości przez podmiot powiązany;
- zaproponowano rezygnację z obowiązku informowania o dokonaniu korekty TP w zeznaniu rocznym, co skutkuje uchyleniem jednego z warunków formalnych dokonania takiej korekty.
Safe harbour finansowy – bezpieczna przystań dla niektórych transakcji finansowych:
- zgodnie ze zmianami, okresem w którym badany jest warunek możliwości skorzystania z instytucji safe harbour dla transakcji finansowych, ma być rok podatkowy;
- zaproponowano doprecyzowanie momentu, na jaki umowa pożyczki (kredytu, obligacji) powinna być zgodna z warunkami safe harbour finansowego w zakresie oprocentowania, przesądzając, iż powinny one zostać spełnione każdorazowo w przypadku zmiany umowy pożyczki.
Wartość transakcji:
- doprecyzowano pojęcie wartości transakcji w przypadku umowy depozytu, gdzie wartość transakcji odnosić się będzie do wartości kapitału, a w przypadku umów ubezpieczeń lub reasekuracji do sumy ubezpieczenia (w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi do łącznej wartości wkładów wniesionych do spółki niebędącej osobą prawną);
- zaproponowano powiązanie pojęcia wartości transakcji kontrolowanej z neutralnością podatku od towarów i usług. Podatek co do zasady jest neutralny dla czynnych podatników VAT, zatem w wartości transakcji nie powinien być uwzględniany. W przypadku braku jego neutralności wartość transakcji powinna go uwzględniać.
Wydłużenie terminów:
- Zaproponowano przedłużenie następujących terminów:
- na przedłożenie dokumentacji cen transferowych na żądanie organu kontrolującego do 14 dni;
- na przygotowanie dokumentacji cen transferowych: do końca 10 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego;
- na złożenie informacji o cenach transferowych: do końca 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
Zwolnienia:
- rozszerzenie możliwości wyłączenia z obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych w przypadku transakcji pomiędzy położonymi w Polsce zakładami zagranicznymi, których macierzyste jednostki są podmiotami powiązanymi, a także pomiędzy położnym w Polsce zakładem zagranicznym podmiotu powiązanego będącego nierezydentem i powiązanego z nim podmiotu mającego rezydencję podatkową w Polsce;
- zwolnienie z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji objętych porozumieniem podatkowym lub porozumieniem inwestycyjnym;
- zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji dla transakcji safe harbour dot. pożyczek, kredytów i obligacji;
- zwolnienie z obowiązku dokumentowania dla tzw. czystego refakturowania jeżeli spełnione zostaną następujące przesłanki:
- nie powstaje wartość dodana i rozliczenie następuje bez uwzględniania marży lub narzutu zysku,
- rozliczenie następuje bez zastosowania klucza alokacji,
- rozliczenie nie jest związane z inną transakcją kontrolowaną,
- rozliczenie nastąpiło niezwłocznie po dokonaniu zapłaty na rzecz podmiotu niepowiązanego,
- podmiot powiązany nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Analizy cen transferowych:
- możliwość odstąpienia od sporządzania analizy porównawczej dla transakcji:
- kontrolowanych, zawieranych przez podatników będących mikro/małymi przedsiębiorcami rozumieniu Prawa przedsiębiorców,
- innych niż kontrolowane, zawieranych przez podatników i spółki niebędące osobami prawnymi z podmiotem z raju podatkowego (nadal będzie istniał obowiązek przygotowania dokumentacji oraz złożenia formularza TPR),
- spełniających kryteria zwolnienia safe harbour dla transakcji kontrolowanych, stanowiących usługi o niskiej wartości (regulacja obecnie funkcjonująca),
- ponadto doprecyzowano, że w przypadku umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub innej umowy o podobnym charakterze, analiza cen transferowych będzie obejmowała w szczególności przyjęte zasady dotyczące praw wspólników lub stron umowy do udziału w zysku lub majątku oraz uczestnictwa w stratach.
Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych:
- likwidacja oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych oraz rynkowości stosowanych cen transferowych jako odrębnego dokumentu oraz włączenie oświadczenia do informacji o cenach transferowych (formularz TPR) – podatnik będzie składał tylko jeden formularz.
Informacja o cenach transferowych:
- wprowadzenie przepisu odnoszącego się do źródeł danych do sporządzenia informacji o cenach transferowych TPR. W przypadku obowiązku posiadania lokalnej dokumentacji cen transferowych, podatnik będzie zobowiązany do złożenia formularza TPR w oparciu o informacje w niej zawarte. W przeciwnym przypadku informacje powinny pochodzić ze sprawozdania finansowego bądź innych dokumentów, przy czym nie określono ich w formie zamkniętego katalogu, zostawiając podatnikowi wypełnienie obowiązku w sposób najbardziej odpowiadający prowadzonej działalności gospodarczej;
- zrezygnowano z obowiązku wyznaczania wspólnika spółki niebędącej osobą prawną, który obowiązany jest do złożenia informacji o cenach transferowych za spółkę.
Sankcje:
- modyfikacja sankcji karnych skarbowych w zakresie lokalnej dokumentacji TP i informacji o cenach transferowych:
- niesporządzenie lub sporządzenie niezgodnie ze stanem rzeczywistym dokumentacji lub informacji o cenach transferowych: kara grzywny do 720 stawek dziennych,
- sporządzenie dokumentacji lub informacji o cenach transferowych po terminie: kara grzywny do 240 stawek dziennych.
ORD-U:
- wprowadzenie zwolnienia z obowiązku składania informacji o zawartych umowach z nierezydentami dla podatników lub spółek niebędących osobami prawnymi, którzy mają obowiązek złożenia TPR i nie dokonują tzw. „transakcji rajowych”.
Powyższe zmiany pozwoliłyby na zmniejszenie biurokracji związanej ze spełnieniem obowiązków z zakresu cen transferowych, w tym również na uproszczenie obowiązków, przykładowo ze względu na brak konieczności składania dwóch osobnych dokumentów takich jak oświadczenie i formularz TPR.
Z materiałem Ministerstwa Finansów mogą Państwo zapoznać się tutaj - https://www.gov.pl/web/finanse/pakiet-rozwiazan-dla-powrotu-kapitalu-do-polski-i-zmiany-w-zakresie-cen-transferowych-w-prekonsultacjach.
O efektach realizowanych prac i trwających konsultacjach będziemy informować w kolejnych wpisach.