Zmiany DAC8 w zakresie kryptoaktywów
Obowiązki sprawozdawcze dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów (DAC8)
Wojciech Niedźwiedzki
W dniu 13 listopada 2023 r. weszły w życie zmiany do unijnej dyrektywy 2011/16/UE, które po raz kolejny modyfikują zasady współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania pomiędzy państwami członkowskimi UE.
Tym razem, zmiany obejmują nowe obowiązki sprawozdawcze dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów do zgłaszania niektórych informacji o transakcjach z użyciem kryptoaktywów, przeprowadzanych przez klientów z Unii Europejskiej. Z racji tego, że jest to już ósma nowelizacja ww. dyrektywy, przepisy te potocznie nazywane są „DAC8”.
Co istotne, DAC8 nie wprowadza żadnych nowych reguł ustalania zobowiązania podatkowego z tytułu obrotu kryptoaktywami. Ma ona na celu ujednolicenia zasad w zakresie gromadzenia i wymiany informacji podatkowych na temat kryptoaktywów.
Postanowienia DAC8 odnoszą się do definicji określonych w rozporządzeniu w sprawie rynków kryptoaktywów, zmieniającym dyrektywę (UE) 2019/1937 („MiCA”[1]). Ma to na celu uniknięcie nakładania dodatkowych obciążeń administracyjnych na podmioty świadczące usługi w zakresie kryptoaktywów.
Podmioty świadczące usługi w zakresie kryptoaktywów (ang. Crypto-Asset Service Providers) będą zobowiązane do przede wszystkim do wdrożenia i przestrzegania określonych procedur należytej staranności, w szczególności dotyczących gromadzenia i późniejszej weryfikacji informacji na temat zawieranych przez swoich klientów transakcji związanych z obrotem kryptoaktywami. Ponadto, podmioty te będą zobligowane do raportowania określonych informacji dotyczących klientów (obejmujących m.in. wartość i liczbę dokonanych transakcji) właściwym organom podatkowym. Z kolei organy podatkowe będą w ramach automatycznej wymiany informacji przekazywały niezbędne informacje do organów odpowiednich państw członkowskich, w których rezydencję podatkową mają użytkownicy będący przedmiotem raportowania.
Głównym celem DAC8 jest zobowiązanie raportującego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów do gromadzenia i raportowania konkretnych informacji podatkowych odnośnie 4 rodzajów zdarzeń określonych jako „raportowane transakcje”:
- wymiana między objętymi DAC8 kryptoaktywami a walutami „FIAT” i odwrotnie (tj. kupno/sprzedaż);
- wymiana między co najmniej jedną formą raportowanych kryptoaktywów (tj. wymiana walut);
- transfery podlegających DAC8 kryptoaktywów (tj. transakcje powodujące „wyjście” z danej platformy);
- detaliczne transakcje płatnicze o wysokiej wartości (tj. transfery kryptoaktywów objętych DAC8 w zamian za towary lub usługi o wartości przekraczającej 50 000 USD).
DAC8 nakazuje ustanowić państwom członkowskim UE sankcje za niewypełnienie obowiązków sprawozdawczych przez podmioty zobowiązane. I tak, sugeruje się, aby ustanowione kary nie przekraczały 1% całkowitego obrotu podmiotu zobowiązanego do składania sprawozdań. Jednocześnie w przypadkach, gdy państwo członkowskie UE przewiduje kary przekraczające 150 000 EUR, ma ono ustanowić tymczasowy system obniżania kar na okres trzech lat w stosunku do małych i średnich przedsiębiorstw.
Państwa członkowskie UE będą zobowiązane wdrożyć rozwiązania DAC8 do końca 2025 roku.
Ze szczegółami DAC8 można zapoznać się tutaj: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10215-2023-INIT/en/pdf.
[1][1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937.