Przejdź do treści

Aktualności

Prace nad dyrektywą Unshell nie będą kontynuowane

Prace nad Dyrektywą Unshell zostały przerwane – zamiast tego Komisja Europejska doprecyzuje DAC 6

 

Zespół CASP

 

Na posiedzeniu Grup Roboczych przedstawiciele państw członkowskich UE podjęli decyzję o

zaniechaniu prac nad dyrektywą „Unshell” (znaną także jako ATAD 3) dotyczącą identyfikacji i

ograniczenia stosowania tzw. spółek fasadowych. Zamiast tego wybrano ścieżkę dopracowania

istniejącej unijnej dyrektywy DAC 6.

Dyrektywa Unshell proponowała m.in. system testów wykazujących, czy dana spółka posiada

rzeczywisty „substrat” działalności. Spółki, które nie spełniałyby wymogów, traciłyby dostęp do

korzyści wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i dyrektyw unijnych, co miało

być osiągnięte przez mechanizm „lookthrough”. Deklarowanym celem inicjatywy była harmonizacja

podejścia do spółek fasadowych, uszczelnienie systemów podatkowych w UE i wzrost przejrzystości

działań podatkowych.

Państwa członkowskie zgłosiły, że część elementów zaproponowanych w projekcie dyrektywy Unshell

pokrywa się z obowiązującymi już cechami rozpoznawczymi (ang. hallmarks) w ramach DAC 6

(raportowania schematów podatkowych – MDR). Obawiano się dublowania procedur i

administracyjnego obciążenia podatników oraz instytucji — co stoi w sprzeczności z polityką

upraszczania prawa podatkowego UE. Z tego powodu większość delegacji opowiedziała się za

wykorzystaniem mechanizmów DAC 6 oraz ich rozbudowę, zamiast tworzenia całkowicie odrębnej

regulacji Unshell.

Zamiary UE skupiają się teraz na modyfikacji i doprecyzowaniu cech rozpoznawczych w ramach

DAC 6, aby skutecznie objąć identyfikację spółek fasadowych. Prace Komisji Europejskiej zmierzają ku

przedstawieniu finalnych analiz i poprawek do obecnych przepisów. Choć projekt Unshell formalnie

wygaszono, kwestia substancji (ang. substance) w działalności firm pozostanie w centrum uwagi i

należy spodziewać się dalszych działań legislacyjnych i wytycznych w tym zakresie.

Jedną z omawianych opcji była propozycja modelu dwustopniowego: pierwszego etapu polegającego

na rozszerzeniu automatycznej wymiany informacji, a następnie – wymiany najlepszych praktyk i

stosowania krajowych konsekwencji podatkowych. W konsekwencji zadecydowano o wycofaniu

analiz nad Unshell i skupieniu się na ulepszeniu DAC 6.

UE zdecydowała się nie kontynuować prac nad nową dyrektywą Unshell. W zamian zapadła decyzja o

dopracowaniu istniejącej dyrektywy DAC 6, która już teraz pozwala identyfikować podejrzane

struktury podatkowe. Celem takich działań jest eliminacja redundancji przepisów, uproszczenie

wymiany informacji i zmniejszenie obciążeń administracyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu

skuteczności działań przeciwko spółkom fasadowym.

 

Źródło