
Prace nad dyrektywą Unshell nie będą kontynuowane
Prace nad Dyrektywą Unshell zostały przerwane – zamiast tego Komisja Europejska doprecyzuje DAC 6
Zespół CASP
Na posiedzeniu Grup Roboczych przedstawiciele państw członkowskich UE podjęli decyzję o
zaniechaniu prac nad dyrektywą „Unshell” (znaną także jako ATAD 3) dotyczącą identyfikacji i
ograniczenia stosowania tzw. spółek fasadowych. Zamiast tego wybrano ścieżkę dopracowania
istniejącej unijnej dyrektywy DAC 6.
Dyrektywa Unshell proponowała m.in. system testów wykazujących, czy dana spółka posiada
rzeczywisty „substrat” działalności. Spółki, które nie spełniałyby wymogów, traciłyby dostęp do
korzyści wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i dyrektyw unijnych, co miało
być osiągnięte przez mechanizm „look‑through”. Deklarowanym celem inicjatywy była harmonizacja
podejścia do spółek fasadowych, uszczelnienie systemów podatkowych w UE i wzrost przejrzystości
działań podatkowych.
Państwa członkowskie zgłosiły, że część elementów zaproponowanych w projekcie dyrektywy Unshell
pokrywa się z obowiązującymi już cechami rozpoznawczymi (ang. hallmarks) w ramach DAC 6
(raportowania schematów podatkowych – MDR). Obawiano się dublowania procedur i
administracyjnego obciążenia podatników oraz instytucji — co stoi w sprzeczności z polityką
upraszczania prawa podatkowego UE. Z tego powodu większość delegacji opowiedziała się za
wykorzystaniem mechanizmów DAC 6 oraz ich rozbudowę, zamiast tworzenia całkowicie odrębnej
regulacji Unshell.
Zamiary UE skupiają się teraz na modyfikacji i doprecyzowaniu cech rozpoznawczych w ramach
DAC 6, aby skutecznie objąć identyfikację spółek fasadowych. Prace Komisji Europejskiej zmierzają ku
przedstawieniu finalnych analiz i poprawek do obecnych przepisów. Choć projekt Unshell formalnie
wygaszono, kwestia substancji (ang. substance) w działalności firm pozostanie w centrum uwagi i
należy spodziewać się dalszych działań legislacyjnych i wytycznych w tym zakresie.
Jedną z omawianych opcji była propozycja modelu dwustopniowego: pierwszego etapu polegającego
na rozszerzeniu automatycznej wymiany informacji, a następnie – wymiany najlepszych praktyk i
stosowania krajowych konsekwencji podatkowych. W konsekwencji zadecydowano o wycofaniu
analiz nad Unshell i skupieniu się na ulepszeniu DAC 6.
UE zdecydowała się nie kontynuować prac nad nową dyrektywą Unshell. W zamian zapadła decyzja o
dopracowaniu istniejącej dyrektywy DAC 6, która już teraz pozwala identyfikować podejrzane
struktury podatkowe. Celem takich działań jest eliminacja redundancji przepisów, uproszczenie
wymiany informacji i zmniejszenie obciążeń administracyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu
skuteczności działań przeciwko spółkom fasadowym.