
Zmiany w P2 uwzględniające ustalenia G7
Inclusive Framework/OECD prowadzą prace nad zmianami w P2
Zespół CASP
Grupa robocza OECD/G20 Inclusive Framework prowadzi prace nad implementacją porozumienia zawartego na szczycie G7 dotyczącego uwzględnienia rozwiązań równoważnych w Modelowych Zasadach OECD ws globalnego podatku minimalnego (Pillar 2).
Zgodnie z informacjami wynikającymi z nieoficjalnie udostępnionych dokumentów OECD, które zawierają propozycje zmian w ramach Pillar 2, modyfikacje mogą dotyczyć zarówno technicznych aspektów regulacji, jak i ich interpretacji. Na obecnym etapie planowane jest przyjęcie rozwiązań pozwalających na równoczesne funkcjonowanie mechanizmów P2 oraz innych równoważnych rozwiązań (tzw. side-by-side approach). Zapowiadane zmiany mogą mieć istotne znaczenie dla państw członkowskich OECD i G20, a w szczególności dla krajów Unii Europejskiej, które wdrażają te regulacje w sposób skoordynowany.
Pillar 2 stanowi część szerszego pakietu OECD/G20 mającego na celu przeciwdziałanie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysków do niskoopodatkowanych jurysdykcji. Zgodnie z obowiązującymi zasadami międzynarodowe grupy, których przychody przekraczają 750 milionów euro w dwóch z czterech lat, powinny płacić podatek według minimalnej efektywnej stawki w wysokości 15 procent. Jeżeli w danym państwie grupa wykazuje niższy podatek, inne państwa mają prawo naliczyć tzw. „top-up tax”, czyli dopłatę wyrównującą stawkę do minimalnego poziomu.
Wdrożenie tych zasad rozpoczęło się w 2024 roku, a obecnie ponad czterdzieści państw uzyskało status kwalifikowany w zakresie przepisów implementujących Pillar 2. W Europie proces ten odbywa się w ramach unijnej dyrektywy GloBE, która zobowiązała państwa członkowskie do implementacji globalnego minimalnego podatku od 2024 roku.
Poufne dokumenty OECD sugerują, że przyszłe zmiany są odpowiedzią na obawy Stanów Zjednoczonych i tamtejszego sektora biznesowego. Trzy dokumenty, datowane na 13 sierpnia, koncentrują się na tzw. systemie równoległym, który efektywnie zwalnia amerykańskie grupy przedsiębiorstw międzynarodowych z niektórych globalnych zasad P2 przy braku ich wdrożenia w Stanach Zjednoczonych. Wynika to z założenia, że amerykański GILTI będzie traktowany na równi z P2.
W dokumencie roboczym dotyczącym systemu równoległego, o który zwróciły się Stany Zjednoczone i który poparła grupa G7, zaproponowano, aby globalne przepisy dotyczące przeciwdziałania erozji bazy podatkowej – zasada uwzględniania dochodów i jej zabezpieczenie, czyli zasada niedostatecznie opodatkowanych zysków – nie miały zastosowania do niskopodatkowych zysków grup międzynarodowych objętych zakresem, których siedziby znajdują się w jurysdykcjach posiadających „kwalifikowany system równoległy”. Jednakże, zgodnie z dokumentem, system ten nie powinien kolidować z możliwością nakładania przez jurysdykcje kwalifikowanych krajowych podatków wyrównawczych (QDMTT).
OECD planuje opublikowanie kolejnych wytycznych w najbliższych miesiącach. Wówczas państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, będą musiały rozważyć aktualizację regulacji krajowych.
Źródło w linku